Twee Bachcantates voor de passietijd

In de tijd voor Pasen klinken op veel plaatsen in ons land de Passies volgens Matteüs en Johannes zoals Johann Sebastian Bach die heeft getoonzet. Dat doet ons gemakkelijk vergeten dat Bach voor de zondagse liturgievieringen in de passietijd ook nog andere liturgische muziek heeft gemaakt. Twee cantates voor zondagen voorafgaand aan Pasen willen wij beluisteren en overwegen: Sehet, wir gehn auf gen Jerusalem BWV 159 en Himmelskönig, sei willkommen BWV 182.

 

Onderzoekers hebben ontdekt dat Sehet, wir gehn auf gen Jerusalem de laatste cantate is die Bach heeft gecomponeerd en uitgevoerd voordat hij zijn Matthäus-Passion in de definitieve versie uitvoerde op Goede Vrijdag 1729. Wij worden uitgenodigd op weg te gaan naar Jeruzalem, in navolging van Jezus en samen met Hem. De dreigende gebeurtenissen die zich gaan voltrekken hangen in de lucht en kleuren deze cantate waarin we teksten en muziek herkennen uit de ons zo vertrouwde passies van Bach.

 

Himmelskönig, sei willkommen is een cantate die Bach voor de liturgische viering van Palmzondag componeerde. Traditioneel horen we op die dag een van de lijdensverhalen uit het Evangelie. Bachs tekstdichter baseerde zijn cantate op het evangeliegedeelte waarin verteld wordt dat Jezus op een ezel Jeruzalem binnentrekt. Jezus wordt als koning in Jeruzalem ingehaald. In deze palmzondagcantate wordt een spannende link gelegd tussen de komst van Jezus in Jeruzalem en zijn komst in het hart en de ziel van ieder mens.

 

Onder leiding van Ad de Keyzer zullen we deze twee cantates beluisteren en overwegen. Tekst en muziek geven ons stof om na te denken over onze weg naar Pasen, over hoe om te gaan met tekort en lijden. Bachs cantates kunnen voor ons de ruimte openen om bij onszelf te komen.

 

Datum: donderdag 10 april (11.00 –  16.00u)

Kosten: 22 euro

Begeleiding: Ad de Keyzer