Dit is eigenlijk onze enige morele taak: in zichzelf grote vlaktes van rust ontginnen, steeds meer rust, zodat men deze rust weer uitstralen kan naar de anderen. En hoe meer rust er in de mensen is, des te rustiger zal het ook in deze opgewonden wereld zijn. (Etty Hillesum, 29 september 1942)
De afgelopen periode werd er vlakbij het KCS gefilmd voor een internationale dramaserie over het leven van Etty Hillesum. Etty blijft ons hart raken. Haar dagboeken en brieven staan in deze roerige tijden weer volop in de belangstelling. Het KCS organiseerde de afgelopen jaren steeds een goed bezochte zomercyclus rond haar indrukwekkende werk.
Een van de begeleiders, Dinette Kooiman, maakte in het kader van een opleiding ‘Theater Maken’ in Antwerpen, ook een theatermonoloog met teksten van Etty Hillesum. Deze theatermonoloog ‘Hoe mooi ze was’ werd al zeven keer in Vlaanderen en Nederland met succes opgevoerd. Op 19 januari 2025 zal de monoloog te zien zijn in Middelburg, ter gelegenheid van de herdenking van de geboortedag van Etty, 111 jaar geleden.
Voor de open middag op 25 januari a.s. zal Dinette een aantal zorgvuldig uitgekozen teksten uit deze monoloog voordragen, waarna we hier met elkaar over in gesprek gaan.
Wat heeft Etty Hillesum ons juist nu te zeggen? Wat raakt ons? Geven haar leven en woorden ons nieuwe perspectieven? U bent van harte welkom!
Datum: Zaterdag 25 januari (14.00u – 16.30 u)
Kosten: geen – schaalcollecte na afloop Svp wel vooraf schriftelijk aanmelden
Inleider: Dinette Kooiman
Gespreksleiding: Dinette Kooiman en Mineke Kroes
Dinette Kooiman is psychotherapeute en docente in Antwerpen. Mineke Kroes is geestelijk verzorger in Den Haag. Beiden zijn al meer dan 30 jaar verbonden aan het KCS.
De 19eeeuwse Deense denker Søren Kierkegaard studeerde theologie maar is nadien vooral bekend geworden als filosoof en vader van het existentialisme. In korte tijd schreef hij een indrukwekkende hoeveelheid boeken, vaak onder pseudoniem omdat hij de lezers wil verleiden verschillende perspectieven in te nemen. Kierkegaard had namelijk nooit de bedoeling zijn lezers een waarheid voor te schotelen maar hij wilde hen aan het denken zetten. Telkens als hij een filosofisch werk naar zijn uitgever bracht, voegde hij daar ook een stapel ‘stichtelijke toespraken’ bij. Het zijn verrassende preken, vol sprekende voorbeelden uit het leven van alledag. Zij zetten de lezer steeds op een ander been en reiken zo telkens nieuwe inzichten aan.
Na een inleiding op Kierkegaards leven en denken bespreken we twee toespraken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ieders eigen levenservaring en verbeelding. Dit zijn sleutels om door te dringen tot de diepere betekenis van Kierkegaards teksten.
We maken gebruik van teksten uit het boek Søren Kierkegaard, Leren van de lelie en de vogel, uitgeverij Buijten & Schipperheijn, Amsterdam, en lezen in elk geval de toespraken: ‘Er genoeg aan hebben om mens te zijn’ (p. 11), en ‘Zwijgen’ (p. 83). Als het lezen vragen oproept, neem die vragen dan mee.
Mocht u het boek voor die dag niet ter beschikking hebben, dan kan er tegen kostprijs voor kopieën worden gezorgd. Laat dit svp wel vóór 16 maart weten aan het secretariaat.
Datum: Zaterdag 29 maart 2025 (11.00 u – 16.00 u)
Kosten: 22 euro
Begeleiding: Mariska van Beusichem, predikante in Utrecht West.
Thomas van Kempen (1380 – 1471)
Bij wijze van troost heb ik enige devote gedachten in één boekje verzameld. Ik heb het een warm plekje in mijn hart willen geven, en het ingericht als een verlokkende weide, beplant met allerlei bomen en aantrekkelijk door prachtige bloemen.
Daar kan ik zo nu en dan naar binnen gaan om als de nood aan de man is over aanbevelingswaardige onderwerpen te lezen en die te overdenken.
Zo begint Thomas van Kempen zijn boek Alleenspraak der ziel.
Hij behoorde tot de Moderne Devotie. Dit was een hervormings-beweging, eind veertiende eeuw op Nederlandse bodem ontstaan, om tegenwicht te bieden aan de grote misstanden die er op religieus en kerkelijk terrein heersten. De Moderne Devotie probeerde innerlijke vernieuwing te brengen. Haar initiator was Geert Grote. Hij wilde in een wereld van vervreemding, met ingesleten patronen en praktijken op religieus gebied, uiterlijk vertoon en streven naar eigenbelang, een sterk tegengeluid laten horen en een leven van verinnerlijking stimuleren.
Thomas volgde daarin met zijn geschriften zijn grote voorganger, door steun en hulp te bieden aan mensen die zich open durfden te stellen voor een verinnerlijkt leven. Het was vanwege deze diep doorleefde troosteloosheid dat hij ‘bewonderingswaardig troostend voor beproefden en gekwelden’ was, volgens Thomas’ kroniek-schrijver.
‘Troost’ is het eerste woord van de Alleenspraak, waaruit we in deze cyclus teksten zullen lezen. Dit geschrift wordt ook wel het ‘troostboek’ genoemd. Met het woord ’troost’ raakt Thomas een snaar die alle eeuwen door in de spiritualiteit heeft getrild. De kern waar alles om draait is de vertroosting, die ervaren wordt wanneer Gods genade de ziel gevoelig raakt, aldus Kees Waaijman.
Wat kan voor ons nu troostrijk zijn? Hebben we ‘goddelijke’ troost weer nodig?
Als dat zo is kan Thomas ons in de eigentijdse vertaling van de Alleenspraak bij de hand nemen. Mogelijk gaat er ook in ons een snaar trillen en vinden we door aandachtig lezen iets van herkenning en steun op onze persoonlijke weg. We leven immers opnieuw in een verwarrende, onzekere tijd waar misschien juist nu behoefte ontstaat aan troost die de ziel vervult.
Het boek is niet meer leverbaar; we maken gebruik van kopieën.
Dagen: Vijf donderdagen (13.00 – 15.30 u)
Data: 6 feb – 20 feb – 6 mrt – 20 mrt – 3 apr
Kosten: 55 euro
Begeleiding: Wil Simis-Goddijn en Riet Spierings
Filmcyclus
De films The Father, Past Lives en The Old Oak zijn verschillend van stijl en onderwerp, maar wat ze gemeen hebben is dat ze het onvermijdelijke spanningsveld aan de orde stellen tussen verwijdering en verbinding: in de relaties tussen ouders en kinderen, tussen geliefden en tussen gemeenschappen. Valt hier nog iets te kiezen? Of is het meer een kwestie van bij elkaar blijven, schipperen en samen volhouden?
The Father
In deze Britse film van Florian Zeller speelt Anthony Hopkins een alzheimerpatiënt, die in een Londens appartement samenleeft met zijn dochter Anne. Daar is hij continu verdwaald in situaties waarin de essentie van je mens-zijn is, dat je daar de weg weet.
Tot wanhoop van Anne weigert haar vader alle hulp. Elke zorgverlener die de drempel overkomt, jaagt hij weg. Als hij wil kan hij charmant zijn, maar ook ongekend gemeen. Hopkins acteert virtuoos in die stemmingswisselingen, maar ontroert vooral in de kleine momenten van breekbare wanhoop, zoals op het einde wanneer hij ook zichzelf niet meer herkent. De film is zo gemonteerd, dat je als kijker op den duur net zo gedesoriënteerd raakt als de vader zelf.
Past Lives
Toneelschrijver Celine Chong maakte voor haar prachtige speelfilmdebuut gebruik van haar eigen verhaal. Ze verhuisde op haar twaalfde met haar ouders van Korea naar Canada. Een ander land, een andere taal en cultuur. Chong verhuisde daarna nog eens naar New York. We zien hoe de hoofdpersoon, Nora, in Seoul afscheid neemt van haar jeugdvriendje Hae Sung. En hoe ze hem als twintiger weer tegenkomt op internet, maar toch besluit het contact te beëindigen. In het derde deel van de film is Nora getrouwd met Arthur, als ze op een dag bericht krijgt van Hae Sung. Hij komt voor een week naar New York. Zo vindt na vele jaren de hereniging plaats van de twee jeugdvrienden, in het bijzijn van Arthur.
The Old Oak
In een voormalig mijnwerkersdorp in het noordoosten van Engeland staat een pub met de naam The Old Oak. Het is het enige lokaal in het dorp dat nog open is. Na de sluiting van de mijn zijn veel mensen vertrokken. Scholen en winkels verdwenen. En uitgerekend in dit dorp, waar de lokale bewoners weinig perspectief hebben, stopt een bus met Syrische vluchtelingen. Zoals altijd gaat de Britse veteraan Ken Loach (87 jr.) de hedendaagse problematiek niet uit de weg van vergeten gemeenschappen waar extreemrechts toeslaat. Maar de opbloeiende vriendschap tussen de Engelse pubeigenaar TJ Ballantyne en de jonge Syrische vluchteling Yara geeft hoop.
Dagen: Drie zaterdagen ( 11.00 – 16.00u)
Data: 8 feb – 22 feb – 8 mrt
Kosten: 66 euro
Begeleiding: Marjeet Verbeek en Wilbert Sentenie
Over het gedachtengoed van Richard Rohr
De franciscaan Richard Rohr heeft mij op diverse momenten behouden voor de christelijke traditie(s). Dat komt doordat hij klassieke dogma’s en Bijbelteksten zo weet open te breken dat hun inspiratie mij weer prikkelt.
Zo verwierf deze Amerikaanse ‘rock star priest’ wereldwijde bekendheid met zijn boeken en podcasts. Mystiek, eco-spiritualiteit en sociale rechtvaardig-heid zijn voedend voor zijn denken. Tegelijk kan hij ook wel doorslaan in zijn grote denkbewegingen en -beweringen, maar toch, ze zijn een nader onderzoek zeker waard.
Op deze dag gaan we kennismaken met Rohr. We lezen en bespreken enkele korte passages uit zijn boeken.
Datum: Woensdag 12 februari (11.00 – 16.00uur)
Kosten: 22 euro
Begeleiding: Mirjam Wolthuis
Dag Hammarskjöld, mysticus en politicus met moreel kompas
Wanneer de Zweedse econoom en diplomaat Dag Hammarskjöld (1905 – 1961) in 1953 de Noor Trygve Lie opvolgt als secretaris-generaal van de Verenigde Naties, wordt hij door zijn voorganger verwelkomd met de woorden: Je volgt mij op in de meest onmogelijke baan die er in de wereld bestaat.
Ruim acht jaar lang zet Dag Hammarskjöld zich in om de wereld-organisatie van de Verenigde Naties uit te bouwen tot een Centrum waarin geweldloze omgang van volkeren met elkaar voorop staat. Tijdens de Congo-crisis komt hij om bij een mysterieus vliegtuigongeluk in Rhodesië. Pas decennia later zal blijken dat dit geen ongeluk was.
Na zijn dood treft men in zijn woning in New York een manuscript aan, getiteld Merkstenen. Er is een brief bijgevoegd aan zijn vriend Leir Belfrage. Deze brief eindigt als volgt:
Als je vindt dat ze (deze aantekeningen) het waard zijn om gedrukt te worden, heb je het recht dat te doen, als een soort ‘witboek’ over mijn dialoog met mezelf – en God.
In dit vanaf 1925 bijgehouden dagboek wordt stap voor stap de levensweg getekend van een mens die verlangt naar een doel in zijn eigen bestaan, een mens die zoekt naar zin.
Pinksteren 1961
Ik weet niet wie – of wat – de vraag stelde. Ik weet niet wanneer zij gesteld werd. Ik herinner me niet, dat ik antwoordde. Maar eens zei ik ja, tegen iemand – of iets. Vanaf dat moment heb ik de zekerheid dat het leven zinvol is…
Op een vijftal middagen willen we door gezamenlijke bespreking van Merkstenen de ervaring en het zoeken van Dag Hammarskjöld beter verstaan en tegelijk onze eigen ervaring en ons eigen zoeken op het spoor komen. En misschien wordt zo de stille wens van Hammarskjöld vervuld:
Het kan toch voor de een of ander zin hebben om de weg van een leven te zien, waarover de levende zelf niet wilde spreken.
Bij de tekstlezing gebruiken we Dag Hammarskjöld, Merkstenen, Uitg. Ten Have.
Wilt u dit boek aanschaffen? De eerste bijeenkomst is een kennis-making met de persoon en het leven van Dag Hammarskjöld en met elkaar. Deze groep telt max. 7 personen.
Dagen – Vijf woensdagen (14.00 – 16.30 uur)
Data: 26 febr – 12 mrt – 26 mrt – 9 apr – 23 apr
Kosten: 55 Euro
Begeleiding: Lia Vergouwen
De bedevaartpsalmen
Psalmen zingen over wat er omgaat in mensen. Ze zijn wat dat betreft een leerschool in gebed, omdat ze ons aanreiken dat je aan de Levende God alles mag toevertrouwen wat je op je hart hebt. In de Psalmen wordt om de aanwezigheid en de troost van de Levende gebeden en die worden ook ervaren. Psalmen zijn liederen op onze levensweg.
Die levensweg wordt ook wel vergeleken met een bedevaart: leven op weg naar geluk, naar het goede. In het Boek van de Psalmen vormen Psalmen 120 t/m 134 een bundel van vijftien psalmen die alle als opschrift ‘een bedevaartlied’ hebben. Misschien zijn ze ooit gebeden en gezongen tijdens de pelgrimstocht naar Jeruzalem. Maar ze zijn vooral een reflectie op het leven: wat valt me zwaar, waarheen ben ik op weg, wat maakt me blij?
Dagen: Vier dinsdagen (14.00 – 16.00u)
Data: 11 mrt – 25 mrt – 1 apr – 15 apr
Kosten: 44 euro
Begeleiding: Gerard Swüste
Aleksandra, boek van Lisa Weeda
Dagelijks lezen en horen we via radio en televisie over de strijd in Oekraïne, waar bommen zijn gevallen en hoeveel doden en gewonden dat heeft veroorzaakt. Wat dat met mensen doet, en wat de invloed is op de verhoudingen in een familie, wordt vaak beter invoelbaar als het in een roman wordt verwerkt.
Lisa Weeda heeft zo’n verhaal geschreven over haar Oekraïense grootmoeder Aleksandra, die geboren is in Loegansk en leefde onder de vreselijke terreur van de Sovjet-Unie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is ze als achttienjarige door het naziregime tewerk- gesteld in Duitsland en van daaruit in Nederland terecht gekomen.
Het boek gaat ook over de ouders van Aleksandra, haar zussen, neven en nichten die op diverse plekken in Oekraïne wonen en soms compleet tegenover elkaar kwamen te staan door de politieke situatie.
Door vele gesprekken met deze familieleden en jarenlang onderzoek heeft Weeda de bijna honderdjarige geschiedenis van haar familie verteld tegen de achtergrond van strijd, terreur en vervolging. Maar het is eveneens een magische reis door de geschiedenis van een land.
Een land waarvan een personage zegt: We wonen op een grillig en humeurig stuk land, maar het is in ieder geval ons land. Al onze verhalen liggen hier begraven en alle verhalen komen hier uiteindelijk thuis, op deze velden. Dit stuk grond is niet uit ons te krijgen, het zit in ons bloed.
Het verhaal gaat echter over veel meer dan oorlog en geweld. Het gaat ook over kracht, liefde, trots en zorg voor elkaar. Als de zussen van Alexandra haar opzoeken in Nederland wordt er ook veel gelachen, gedronken en gegeten.
De schrijfster voert naast de nog levende familieleden ook de doden op, door ze in magische situaties tot spreken te brengen in het Paleis van de verloren Don Kozak.
Dit alles levert een zeer boeiend verhaal op, dat wel om aandachtige lezers vraagt vanwege de wisselende vertelperspectieven. Het opvoeren van tal van symbolen geeft een grote gelaagdheid aan dit zeer rijke boek, dat inmiddels diverse prijzen heeft gewonnen en in meerdere talen is uitgekomen.
Het is ook een actueel boek over een land dat deel uitmaakt van onze Europese geschiedenis en ons uitgebreide gespreksstof oplevert
Datum: Vrijdag 14 maart ( 10.30 – 16.00 uur)
Kosten: 22 euro
Begeleiding: Wil van der Heijden en Kees Weel
In de tijd voor Pasen klinken op veel plaatsen in ons land de Passies volgens Matteüs en Johannes zoals Johann Sebastian Bach die heeft getoonzet. Dat doet ons gemakkelijk vergeten dat Bach voor de zondagse liturgievieringen in de passietijd ook nog andere liturgische muziek heeft gemaakt. Twee cantates voor zondagen voorafgaand aan Pasen willen wij beluisteren en overwegen: Sehet, wir gehn auf gen Jerusalem BWV 159 en Himmelskönig, sei willkommen BWV 182.
Onderzoekers hebben ontdekt dat Sehet, wir gehn auf gen Jerusalem de laatste cantate is die Bach heeft gecomponeerd en uitgevoerd voordat hij zijn Matthäus-Passion in de definitieve versie uitvoerde op Goede Vrijdag 1729. Wij worden uitgenodigd op weg te gaan naar Jeruzalem, in navolging van Jezus en samen met Hem. De dreigende gebeurtenissen die zich gaan voltrekken hangen in de lucht en kleuren deze cantate waarin we teksten en muziek herkennen uit de ons zo vertrouwde passies van Bach.
Himmelskönig, sei willkommen is een cantate die Bach voor de liturgische viering van Palmzondag componeerde. Traditioneel horen we op die dag een van de lijdensverhalen uit het Evangelie. Bachs tekstdichter baseerde zijn cantate op het evangeliegedeelte waarin verteld wordt dat Jezus op een ezel Jeruzalem binnentrekt. Jezus wordt als koning in Jeruzalem ingehaald. In deze palmzondagcantate wordt een spannende link gelegd tussen de komst van Jezus in Jeruzalem en zijn komst in het hart en de ziel van ieder mens.
Onder leiding van Ad de Keyzer zullen we deze twee cantates beluisteren en overwegen. Tekst en muziek geven ons stof om na te denken over onze weg naar Pasen, over hoe om te gaan met tekort en lijden. Bachs cantates kunnen voor ons de ruimte openen om bij onszelf te komen.
Datum: donderdag 10 april (11.00 – 16.00u)
Kosten: 22 euro
Begeleiding: Ad de Keyzer